Ik twijfel over het nut van veel verschillende medicijnen
Ja
Nee

ZORGZINE #8

Als het misgaat …

Harde feiten

  • In 2008 kreeg 3% van de patiënten te maken met schade die was ontstaan tijdens de behandeling en die mogelijk voorkomen had kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van NIVEL in 2010. Naar schatting zijn 1960 patiënten als gevolg van vermijdbare fouten overleden.
  • Uit onze meldactie Patiëntveiligheid blijkt dat 64% van de deelnemers niet werd opgevangen na een medische misser. Veelal werden ook geen excuses aangeboden.
  • Uit onderzoek van NIVEL en KNMG blijkt dat patiënten weinig vertrouwen hebben in de afhandeling van klachten over de zorg. Zo denkt maar 19% dat klachten onpartijdig worden behandeld. En maar 5% gelooft dat de zorg open is wanneer
    er iets mis is gegaan.
  • De meeste patiënten (77%) dienen geen klacht in na een medische misser. Meer dan een derde verwacht dat het
    geen zin heeft, anderen hebben er geen energie voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.
    Bron: meldactie Consumentenbond.

Harde feiten

  • In 2008 kreeg 3% van de patiënten te maken met schade die was ontstaan tijdens de behandeling en die mogelijk voorkomen had kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van NIVEL in 2010. Naar schatting zijn 1960 patiënten als gevolg van vermijdbare fouten overleden.
  • Uit onze meldactie Patiëntveiligheid blijkt dat 64% van de deelnemers niet werd opgevangen na een medische misser. Veelal werden ook geen excuses aangeboden.
  • Uit onderzoek van NIVEL en KNMG blijkt dat patiënten weinig vertrouwen hebben in de afhandeling van klachten over de zorg. Zo denkt maar 19% dat klachten onpartijdig worden behandeld. En maar 5% gelooft dat de zorg open is wanneer
    er iets mis is gegaan.
  • De meeste patiënten (77%) dienen geen klacht in na een medische misser. Meer dan een derde verwacht dat het
    geen zin heeft, anderen hebben er geen energie voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.
    Bron: meldactie Consumentenbond.