Ik twijfel over het nut van veel verschillende medicijnen
Ja
Nee

ZORGZINE #15

Klachten over de zorg

Bepaal uw doel

lees meer

Waar u het beste een klacht kunt indienen, hangt af van wat u wilt bereiken. Vraag u daarom eerst af wat uw doel is, bijvoorbeeld: excuses, erkenning, verbetering van de kwaliteit, herstel van de behandeling of een maatregel tegen uw zorgverlener.

In ons dossier over klachtafhandeling kunt u hierover de wegwijzer raadplegen. Ook de Consumentenbond heeft een wegwijzer.

 

Praat met uw zorgverlener

lees meer

Een gesprek met uw zorgverlener is vaak de eerste stap om uw klacht op te lossen. Maak hiervoor een aparte afspraak, zodat u genoeg tijd heeft. De instelling of zorgverlener moet altijd ingaan op uw klacht en mag hiervoor geen kosten in rekening brengen.

U hoeft niet bang te zijn dat uw klacht via uw medisch dossier bij andere zorgverleners terechtkomt. Klachtbrieven, verslagen van gesprekken of andere stukken over uw klacht horen daar niet in thuis. In uw dossier mag ook niet staan dat u een klacht heeft ingediend.

Neem iemand mee bij gesprekken

lees meer

Een gesprek over een klacht is lastig. Misschien bent u bang dat uw zorgverlener vindt dat u zeurt of dat u nadeel van uw klacht ondervindt bij de verdere behandeling. Neem daarom een familielid of goede vriend mee om samen met u het gesprek te voeren. Hij of zij kan dan bijvoorbeeld aantekeningen maken of u helpen om uw punten goed te vertellen. U kunt hiervoor ook een beroep doen op een vertrouwenspersoon of een klachtenfunctionaris. Ook kunt u zelf een bemiddelaar inschakelen. Zij helpen u om samen met uw zorgverlener een oplossing te vinden.

Vraag onafhankelijk advies en steun

lees meer

Een klacht indienen over de zorg is ingewikkeld. De procedures verschillen per instelling en er zijn verschillende instanties waarbij u een klacht kunt indienen of melden, zoals een klachtencommissie van de instelling, het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg, de rechter en de zorgverzekeraar (bijvoorbeeld bij een wachtlijst). Iedere instantie heeft zijn eigen regels.
Medewerkers van Zorgbelang kunnen u adviseren over wat u met uw klacht kunt doen. Ze helpen u ook bij het schrijven van een brief of bij de voorbereiding van een gesprek over uw klacht.

Vraag juridische steun bij een schade- of tuchtzaak

lees meer

Als u een schadevergoeding wilt, dan moet u altijd de zorginstelling of de behandelaar schriftelijk aansprakelijk stellen en uw medisch dossier opvragen. Laat u ondersteunen door een advocaat die gespecialiseerd is in medische schade.
Voor een zaak bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg is juridische steun niet verplicht. Maar zorgverleners laten hun zaak meestal wel door een advocaat verdedigen. U staat sterker als u ook juridische steun heeft. Als u eerst een andere tuchtzaak bijwoont, weet u wat u kunt verwachten.

Meld uw ervaring

lees meer

Als u geen zin heeft in een procedure, kunt u uw klacht ook melden. Hoe klein uw opmerking ook lijkt. Veel ziekenhuizen hebben kaartjes voor reacties van patiënten. De reacties worden gebruikt om de zorg te verbeteren. U kunt uw ervaringen ook melden bij de Zorglijn van de NPCF.

Verder kunt u bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg een klacht melden. Bij ernstige klachten doet de Inspectie onderzoek.

Met een recensie over een zorgverlener of ziekenhuis op Zorgkaart Nederland helpt u andere patiënten bij het kiezen van een zorgverlener.